Believe in yourself and you will succeed! Follow your dreams and you will be happy!

Canalul Dunare- Marea Neagra


r_canalIn Medgidia, precum bine stiti trece Canalul Dunare- Marea Neagra, il vedeti in fiecare an cand veniti spre mare. Mai este un brat sub numele de „Canalul Vechi”, unde mai merge lumea la pescuit, eu pana la varsta asta nu am ajuns in partea aia, asa ca vremea fiind in continuare cu semnul intrebarii am zis ca un traseu micut de cativa km ar merge facut. N-am stat, si am sarit dupa Andreea, Adi si Macca, sa nu merg singura, si sa ii pun si pe ei pe drum, sa facem o plimbare asa ca la sfarsit de vara, inceput de toamna spre Canalul Vechi.

 Toata lumea stie mai multe sau mai putin despre el, asa ca m-am gandit eu sa fac un research sa vedem cum a stat treaba.  c009

Cand eram mica, se trecea inca cu bacul, canalul impartind orasul in doua jumatati. Nu-mi aduc prea multe aminte de el, dar stiu ca a fost si un alt pod inainte, apoi l-au facut pe cel care se vede si astazi, din masina, din tren cand va apropiati de Medgidia.

Acestea fiind spuse de introducere, voi intra mai amanuntit in istorie. Citind mai multe articole pe internet, am aflat ca nu a fost o idee comunista precum credeam, ci ideea unui canal care sa uneasca Dunarea de Marea Neagra exista inca de pe vremea alipirii Dobrogei la Romania 1878, numindu-se un al 4 -lea brat al Dunarii insa artificial.  Carol I, a refuzat aceasta idee, considerand ca este dificil de realizat si destul de costisitoare.

c010Probabil nici nu va asteptati dar parinte oficial al Canalului Dunare- Marea Neagra este: Stalin. In 1948 vine in tara si le traseaza pe harta actualul traseu al canalului, si dandu-le indicatii pentru inceperea lucrului. 

Legenda spune ca scopul construirii acestui canal a fost de fapt exterminarea fostei clase politice. . Exterminarea, nu neapărat construirea Canalului.

c011Sub conducerea lui Dej, lucrul la canal a fost doar un pretext pentru asasinarea oponentilor, lagare de munca, adevarate locuri de exterminare. Deţinuţii erau trimişi doar cu lopeţi la asaltul muntelui, nehrăniţi, în zdrenţe, bătuţi permanent şi împuşcaţi cum că- deau de oboseală. O indicaţie a lui Dej îi obliga pe deţinuţii politici să sape sub malurile canalului, acestea se surpau şi îi îngropau de vii pe toţi cei ce lucrau acolo.

Canalul_Dunare_Marea_NeagraÎntre 1948, data inaugurării lucrărilor, şi 1954, data suspendării lor (după moartea lui Stalin), muriseră acolo, în condiţii înfiorătoare, circa 100.000 de oameni, iar canalul nu progresase deloc.

România devine furnizorul de armament şi specialişti în securitate pentru Iran, iar Şahul acceptă să fie furnizorul oficial de petrol al proiectelor lui Ceauşescu. Astfel, acesta a constituit pentru rafinarea petrolului brut iranian marea rafinărie de la Midia Năvodari, de unde scotea derivate de petrol ce creşteau preţul de 3-4 ori. Pentru a scurta drumul catre Europa de Vest, pentru transportul petrolului, ideea unui canal cadea la fix, asa ca s-au reinceput lucrarile. , Ceauşescu se şi vedea în poziţia strategică de a ţine la mâna lui aprovizionarea cu petrol a Occidentului. Se supără el, nicio picătură nu mai trece!

gratar canalul vechi 019Lucrările au început imediat, de data aceasta cu cel mai modern utilaj şi cu dorinţa de a realiza totul repede. 500.000 de oameni au lucrat aici până în 1988, la inaugurare, iar lucrările au continuat în fapt până în 1989.

Dupa moartea Sahului, urmasul acestuia suspenda exporturile de petrol catre ceausescu. Lovitura fatala pentru Romania, încep raţionaliză rile la curent, limitările de circulaţie, falimentul agriculturii şi al industriei.

gratar canalul vechi 021Ceauşescu a hotărât să continuie construcţia Canalului al cărui proiect devenise, după dispariţia Şahului, „copilul său“. A imobilizat aproape un miliard de dolari în construcţie şi, în 1988, când l-a inaugurat, a constatat cu tristeţe că niciun vas nu trecea pe el. Canalul era mort din punct de vedere economic.

Se mai intoarce in Iran in 1989, cu speranta ca va invia visul cu Canalul de Aur. Prea tarziu insa pentru ca la intoarcere in tara pe 22 Decembrie, domnia sa ia sfarsit, odata cu viata si visul sau.

Trista istorie a canalului, sau Valea plangerii daca am auzit eu vine ca ar fi scoasa si o carte.

gratar canalul vechi 038Pe 26 mai anul acesta s-au plinit 25 de ani de la inaugurare, cred ca au dat si la televizor dar eu eram la Bucuresti deci n-am stiut.Are o lungime de 64 de kilometri si ca sa va uimesc si mai tare, este la treilea canal ca marime din lume dupa Suez si Panama. Deci Medgidia detine 2 mari importante locuri 3: Canalul si Stadionul (al 3-lea ca marime din tara).

Efortul economic pentru construirea canalului a fost de două miliarde de dolari. Autorităţile comuniste estimau că vor amortiza costurile în 50 de ani.  Exploatarea canalului aduce, însă, venituri anuale de aproximativ trei milioane de euro, aşa că investiţia va fi recuperată peste şase secole.

gratar canalul vechi 025Magistrala Albastra, a fost inaugurata la 26 Mai 1984.

Acum doi ani am trecut podul de la Basarabi , anul acesta am mers pe cel de la Midia Navodari, astea pe jos ca pe sus nu numai o data; cel de la Cernavoda, l-am trecut de atatea ori cu trenul. De mica ma imaginam cu bicileta pe marginea canalului, strabatandu-l dintr-un cap in altul. Pe bucati, si fara bicileta am parcurs totusi ceva.

Acum ca am vazut si canalul vechi, si m-am documentat despre istoria canalului sunt mai linistita🙂.

Comments on: "Canalul Dunare- Marea Neagra" (12)

  1. Foarte bun articolul.
    Felicitari!

  2. Evelina Rustem said:

    multumesc frumos!🙂

  3. Princzinger (Printu) din SM said:

    Salut
    Un articol frumos.
    La inagurarea portiuni Poarta Alba eu am fost acolo .
    Din 03.01 am facut perioada la Predeal si 03.04 1985 pina la data de 20.07.1986 la Poarta Alba.
    Am fost la transport ,sefu era Guranda (sarpalau bag lungura intre voi erau cuvintele lui preferate si dureroase dupa ce a si facut)
    Daca mai sint si altii care au fost in perioada aceasta ar fii bine sa stim ce sau realizat din visurile noastre.

    Cu stima
    Princzinger

  4. Frumos articol! Te-ai straduit putin! Ti-a iesit bine. Keep up the good work!

  5. Am „construit” Canalul din februarie 1981 pina la inaugurare,a fost un cosmar national „1948-1950″dar nici viata mea nu a fost usoara.Pacat ca nu se scrie(nu scriu)mai mult despre mareata REALIZARE si despre viata traita acolo,ca de fapt tot un purgatoriu a fost.Frumos articolul,mai vrem.

  6. Este o adevarata opera de arta si o munca enorma pentru a avea acest frumos canal, este binevenit acesta scriere trezeste sentimente in memorie.

  7. am lucrat si eu in armata in per. iunie-decembrie1989 la canalul Poarta Alba- Midia Navodari, la taluzat malurile canalului in zona Hanul Piratilor.
    Viata si turtz la ghiata.
    A fost o perioada splendida, dar ma gandesc la cei ce au fost inaintea noastra deportati, concentrati, detasati acolo sa munceasca. Un chin.
    Dar totul a trecut si peste ce a fost se lasa uitarea.
    Cu stima Dan, galati

  8. intradevar e frumos articolul dar eu stiu de la parintii mei ca , pe vremea lui Ceausescu au murit oamenii care lucrau la canal,iar aicea scrie ca au murit oameni cand conducea tara Dej….pana la urma cum e ca vreau sa ma lamuresc:D

  9. Frumos, clar, o sinteza excelenta! Parol de prof!

  10. superb articolul si eu am avut la faculta o lucrare exact pe acest canal dar ce ai facut tu este minunat

  11. Frumos articolul sa muncit in zadar dar totusi este un simbol al Romaniei.

  12. […] este un loc propice pentru reculegere si incarcarea bateriilor dupa un sezon plin si ocupat. Canalul Dunare-Marea Neagra care imparte orasul in doua, poate fi un loc ideal pentru miscarea de zi cu zi in lupta cu […]

Lasă un răspuns

